Calling someone too skinny, is like calling someone fat

''Någonting som gör mig väldigt irriterad är när folk ska påpeka och kommentera hur man ser ut osv. Till exempel så säger man inte till en tjock person att den är tjock, eftersom det inte är snällt. Men det anses inte elakt att säga till någon att den är smal. Och det tror jag beror på att andra tror att man inte tar åt sig om någon säger så. Men det är fel! Visst så tar ju de flesta det som en komplimang att man är smal och det är egentligen inget fel med att vara mullig heller, men om man sen säger du borde äta mer/du borde gå ner i vikt så tar man det som något negativt. Så tillslut så tappar man självförtroendet. 

Efter egna erfarenheter så vet jag att det är så, jag får höra ofta att jag är smal och borde äta mer och oftare. Men jag äter, oftast mer än vissa av mina vänner, men jag går inte upp. Har varit naturligt smal ända sen jag var liten så  jag antar att jag har ganska bra ämnesomsättning och alltså är det ingenting jag kan göra åt. Jag älskar onyttig mat, som t ex chips, mcdonalds, pizza, popcorn osv och jag kan äta ungefär hur mycket av det som helst utan att jag går upp någonting.Så jag äter ordentligt och jag mår bra. Jag har inte anorexia eller bulimi eller någon annan slags ätstörning, men det är verkligen skitjobbig när andra ska påpeka saker, saker som man redan vet om. Jag vet att jag är smal, så varför säga det till mig det om och om igen? Om andra påpekar saker om ens utseende är det ganska självklart att man tillslut får komplex över sig själv och börjar ogilla hur man ser ut. 
 
Jag vill helst inte tala om för folk vad jag väger för jag vet att jag kommer få kommentarer om att jag borde äta mer, så enligt mig är det här ett ganska känsligt ämne och det är för att jag alltid har fått kommentarer om det. Och det är ingen som bryr sig om man säger till någon som är väldigt smal att gå upp i vikt, men man skulle vara taskig om man säger till någon överviktigl att den borde gå ner i vikt.
Men det är precis samma sak, man tar åt sig precis lika mycket. ''
 
Det här skrev jag för ungefär två år sedan och publicerade det på min tidigare blogg. Men när jag läser det här, så känner jag mig inte alls som jag gjorde då jag skrev det. Jag känner mig så mycket starkare och säkrare på mig själv idag, än vad jag gjorde då. Jag har kommit över det där stadiet och bryr mig, helt ärligt, inte vad folk tycker om mig. Folk anser fortfarande att jag är för smal och borde gå upp i vikt, men jag känner att det faktiskt är mitt eget val. Även fast jag inte direkt har så mycket kurvor, varken höfter eller tuttar, så är jag nöjd med min kropp och hur jag ser ut. För 2-3 år sen var jag inte det. Jag kommer ihåg att jag tyckte det var pinsamt att visa mig i bikini, ALLTSÅ VA?! Så jag antar att både min självkänsla och mitt självförtroende har blivit starkare med åren och det är jag otroligt glad över.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0